Místo plavby:  Chorvatsko - Murter
Termín:  29.6. - 6.7.2013
Jachta:  Bavaria Cruiser 46
Název jachty:  Nina
Posádka:  9 členů: Luboš, Klára, Barča, Terča, Jirka, Ludvika, Honza, Aleš, Roman, Helča
Celkem ujeto Nm :  199,75Nm
Průměrný vítr:  cca 10 knt
Trasa:  Murter - Kornati - Zirje - Sibenik - Krka - Primošten - Drvenik

Popis:

Letos měla lodička zatím nejmladší posádku :-) Dlouho jsme nevěděli, zda to s Barčou zvládneme, ale nakonec jsme se rozhodli, že to zkusíme! Čím více se blížil termín, tím osobně jsem se bál více a více, Barča začala lézt a malinko zlobit :-) Ale vše dopadlo dobře, především díky Ludvice s Jirkou a Terčou, kteří nám s Barčou na lodičce maximálně pomáhali. Původní plán vyrazit na SZ Jadranu padl v okamžiku, kdy nám nabídli Bavarii Cruiser 46 na Murteru. Údajně tu mělo být i teplejší moře než na SZ, ale bohužel jsme měli nejstudenější moře, co jsme kdy za plavby zažili.

Po připlutí do Mariny zjišťujeme, že naše lodička byla při regatě totálně potopena, ale dostáváme stejnou lodičku od jiné společnosti a jako příjemný bonus se dozvídáme, že na lodi je wifi :-)

Sobota:  Po zdlouhavém nalodění stále čekáme na předávku lodi, řeší se nějaký problém na jiné plachetnici. Konečně je u nás, vše přebíráme a můžeme vyplout. Vyplouváme v 18:10 a míříme směr Kornati. Po vyplutí začíná foukat silný vítr, zkoušíme jednu mělkou úžinku na přespání, ale to je nemožné, tak plujeme na server a nakonec kotvíme u ostrova ZUT, který ještě nespadá do Kornati. Noc je klidná.

Neděle: Vyplouváme v 10:00 a míříme na Kornati. Nejprve jedeme ještě do nároního parku Telaščica. Tam nás při koupačce chtějí zkasírovat za vstup do parku, tak raději zvedáme kotvu a plujeme pryč. Cestou se ještě stavíme na slaném jezeru MIR, kde necháváme lodičku na boji a celá posádka jde na procházku. Hezké jsou strmé útesy s vyhlídkou na širé moře. Po procházce zvedáme kotvu a vplouváme do národního parku Kornati. Hledáme místo na kotvení, což se nám na třetí pokus daří, fouká poměrně slušný vítra a od výběrčích (máme koupený lístek z Murteru) se dozvídáme, že má být "malá" Bora. Naštěstí Terča spí na palubě a tak "hlídá" :-) Ráno jsme otočení o 180° a zadkem kousek od břenu, ale vše v pořádku.

Pondělí: Vyplouváme v 10:00 a plujeme dál Kornati na JV, cestou stavíme v takové malé hodně uzavřené zátočce. Je zde několik vyvazovacích boji, kotvení na kotvě není možné, boje jsou hodně těsně u sebe. Po koupačce zvedáme kotvy a vyplouváme z Kornat a kotvíme na ZUT, kde kotvíme na tomto ostrově poprvé. Zátoka je poměrně hluboká a strmé svahy, tak kotvíme raději na boji. Terča zkouší hospody na břehu, ale nic nás neuchvátilo, tak si děláme večeři na lodi, pak karty a spát :-)

Úterý: Vyplouváme v 11:00 a směr cesty je Šibenik a pak večer řeka Krka, kde je naplánováno kotvení. Cestou do Šibeniku ještě stavíme v jedné zátočce, ale je zde spousty lodí, fouká vítr, a ledová voda :-) Po sváče vplouváme do Šibeniku, kde někteří s posádky měli štěstí a zahlédli velkou želvu z lodi. Kotvíme a jdeme do města, po menší procházce sedáme na véču, a za tmy vyplouváme po řece Krka. Malá noční plavba je krásná, jedeme pomalu a podle majáků, ale díky měsíci je poměrně dobře vidět. Kotvíme u Skradinu, naproti, kde je to zakázáno, ale tolerováno. Snažím se přesvědčít posádku, abychom vyrazili na jedno dvě pivka, na břehu krásně hraje živá hudba. Nakonec vyrážíme já, Honza, Helča a Terča. Párty super, až na to, že jsem se ožral jak prase :-) Terča si odnáší asi 2 adresy včetně zpěváka :-) Co si odnesl Honza s Helčou mi není známo. Já samozřejmě kocovinu.

Středa:  Ráno vyplouváme v 11:30, trochu za tento čas může náš stav ze včerejška. Z plavby po řece Krka toho moc nemám, spím :-) Vyplouváme na širé moře a míříme do Primoštěnu. Tam jsou všechny boje plné, tak kotvíme opodál na kotvě a protože malinko fouká, bojíme se nechat lodičku samotnou a tak jdeme do města na dvě party. Mezitím se koupeme, je zde poměrně teplá voda, čehož musíme využít :-) Poměrně pozdě zvedáme kotvu a na motor spěcháme do "naší" oblíbené zátočky. Zde je kupodivu málo lodí, jedna je vyvázána zádí ke břehu, druhá v užším místě napříč zádí a přídí, což nám mírně komplikuje naše kotvení. Nakonec se ukazuje, že loď bude v noci odplouvat a tak nás "pouštějí" hlouběji do zátoky, kde se krásně vyvazujeme přídí k jedné skále a zádí k druhé. Ještě že nefouká, akce vyvazování, byla dost zběsilá, musíme více trénovat :-)

Čtvrtek: Zátočka je jako vždy kouzelná, tak se ráno koupeme, fotíme ze břehu atd. Zvedáme kotvu v 11:00 a míříme dál na východ s tím, že pokud nebude moc foukat, tak uděláme noční plavbu. Doplouváme k Velkému Drveníku, kde kotvíme v námi známé zátočce, kde nám opět nějak špatně drží kotva a pomalu se splouváme na mělčinu. Zde pozorujeme jak 3 děti unáší silný vítr s člunem, snaží se pádlovat proti větru, ale už je jasné, že na to nemají sílu. Bohužel už jsou dost u mělčiny, abychom pro ně dojeli a motorek od čluníku se nám rozbil :-) Ostatní lodě je také pozorují, ale bohužel nikdo nic nedělá. Tak mávme na pána v člunu, který přijel a mi mu vysvětlili situaci. Chlápek děti přivezl, chvíli mu trvalo, než pochopil, že nejsou z naší lodě :-) ale z jiné. No zajímavá zkušenost. Po koupačce zvedáme kotvu a hledáme nějakou zátočku na zakotvení, kde bychom přečkali do noci na noční plavbu. Připlouváme k ostrovu Šolta, když se zvedá prudký vítra a blíží se bouřka. Zátočky jsou totálně plné a připlouvají další a další lodě, zkoušíme přístav ve vedlejší zátočce, ale situace je stejná. Nechceme se nidke mačkat a tak měníme plán, opouštíme noční plavbu a plujeme na motor zpět do města Rogoznica. Cestou máme velké vlny, většina posádky řádí na přídi :-) Při připlutí do zátoky je už naprostý klid, ale raději kotvíme na boji. Vyrážíme do městečka, krásná procházka, krásné městečko.

Pátek: Vyplouváme v 11:00 a míříme co nejblíže k našemu přístavu. Cestou dáváme koupačku v poměrně pěkné zátočce na JV Žirje a pak směr Murter. Mezi Žije a Kornati potkáváme 2 delfíny, jeden se k nám připojuje a chviličku pluje s naší přídí! Jen rošták ne a ne vyskočit z vody, pluje si kousek pod hladinou, ale i tak mu moc moc moc děkujeme za nezapomenelný zážitek. Honza konečně uvěřil, že i na Jadranu jsou delfíni :-) Fouká krásný vítr a poměně příznivý směr a tak se blížíme k Murteru. Původně jsem plánoval jet ještě více na SZ, ale nakonec raději v klidu kotvíme v zátoce ostrova Murter. Voláme do mariny, že je vše v pořádku (přiznáváme, že nám přestal fungovat přívěsný motor, ale raději tajíme, že nám nejde ani klíčovat na vysílačce a že to vypadá, že nefunguje - poučení pro příště - je potřeba ji při přebírání pořádně vyzkoušet - naštěstí jsme ji až tak nepotřebovali).

Sobota: Vstáváme před šestou, jediný dávám poslední koupačku a v 6:15 letos naposledy zvedáme kotvu. Naštěstí nefouká moc vítr, což mě ukliďuje :-) V přístavu máme malé fopá s tankováním, nacpali jsme se mezi 4 lodě, co tankovali na jeden účet - alias regata :-) Z ostatních loďí na nás křičí, že máme tankovat na vlastní účet a i přesto, že to obsluže říkáme, tak nám to stejně dali na jeden účet. Když konečně obsluha benzínky pochopila, že nejsme z regaty, tak zděšeně něco mekotala a pak nějak záhadně řekla cifru, která ale vůbec nemusela být reálná. Ale plus minus asi snad nějak seděla. Máme plnou nádrž a hurá poslední zakotvení.

No zde to byl trochu porod, všechna místa byla plná a tak volíme místo na kraji mola, což vlastně vypadalo jako "jednoduché", ale jak se ukázalo jen vypadlo :-) Fouká vítr, který nám háže příď do strany, ale naštěstí máme boční motorky. Zjiš'tujeme, že mooring bohužel vede někam uplně nesmylně do moře, cca 45° od mola, místo aby vedl kolmo na molo. Po nepovedeném pokuse vše pouštíme a dáváme druhý pokus. Zde se uplně vybila baterka předního motorku a tak další pokus bez něj. Mooring už nebereme a vyvazujme se k lodi po naší pravici. Není to ideální, ale je zakotveno, a tím i končí naše letošní plavba.

ZÁVĚREM:

Barčina první plavba :-)

Roman kormidelníkem :-)

Jirka rybářem :-)

Terča dáme pivo :-)

a

Nejvíce si to užil HONZA :-)