Místo plavby:  Chorvatsko - SUKOŠAN
Termín: 2.7. - 9.7. 2016
Jachta: VEKTOR 361
Název jachty: IST
Posádka:  5+3 členů: Luboš, Klára, Ida, Marcelka, Dušan + Barča,Verda,Nikolka
Celkem ujeto Nm :  165,96 nm
Průměrný vítr:  cca 5 knt
Trasa: Sukošan - Ugljan - Dugi Otok - Ist - Ilovnik - Susak

Letos jedeme opět s předstihem do Paklenice. V pořádku jsme dojeli :-) a máme tři krásné dny lezení. Klasický program - ráno koupání, pak zmrzlina, lezení, pivo, koupání, grilování ryb atd.

Lezeme všichni, včetně dětí a všichni jsou nadšeni.

Nechce se nám, ale v sobotu se přesouváme na loď :-)

Letos nebudu popisovat jednotlivé dny, ale pouze zajímavé epizody.

Přídavný čluník:

Měli jsme velkou radost, že se nás všech 8 vejde do čluníků, ale brzi nás přešla. Motorek asi na 10-pokus nastartoval, ale než jsme dojeli ke břehu, tak chípnul :-( Samozřejmě jsme ze začátku neměli pádla, takže to byla svízelná situace.

Asi nejblbější situace byla, když jsme se s Klárkou a dětmi vraceli z městečka, již byla tma, s předstihem jsme volali Marcelce, at již vyšle Dušana. Čekáme na pláži, asi po půl hodině voláme Marcelce, která nám sděluje, že Dušan již dávno vyrazil! Samozřejmě mu to kousek od lodi chcíplo, jak se pokoušel to stále a stále nastartovat, tak ho to začalo odnášet na širé moře. Nakonec po dlouhé době doplaval zpět na loď s čluníkem v zubech :-)))))) Zkusil vedlejší loď, jestli mu nepůjčí motorek, neb jsme kotvili daleko od břehu, ale mladí češi vedle motorek neměli vůbec. Tak asi po hodině, k nám sám proti větru dopádloval :-))))))

Druhý den, jsem dolil benzín, vším pootočil a vrrrrrrrr motorek už běžěl. Tak jsem abych ho zahřál, ještě objel dvě kolečka a už nasedáme. Ujedme asi 20m od lodi a chcíplo to :-(((((( Nevzdával jsem se a tak jsem si na obou rukách udělal puchýře, které se mi za pár dní strhli.

Od té doby jsme to ještě párkrát zkusli, ale výsledek byl vždy stejný až jsme nakonec opravdu pochopili, že motorek je opravdu rozbitý. Klárka volala na chartrovku, tam usoudili, že jsme přiliš daleko na to aby přijeli a tak nám slíbili vrácení peněz.

Bál jsem se, jak jim to budeme prokazovat, neb studený  motorek, vždy nastartuje. Co situace nechtěla, k nám nakonec musela přijet nakonec stejně servisní loď (viz dalří příběh) a technic se rozhodl, že koukne na čluník! Začal nám ukazovat, jak se zapne, jak uvolnit vzduch, jak se pustí sytič atd. Na všechno jsme jen kývali, že víme, že víme, že jsme to dělali, ale technik hrdě zatahal a nastartoval a vypadali jsme jako blbi. Naštěstí se rozhodl, že se i projede :-))))) Už jsme začali být pomalu nervózní, když mu to konečně chcíplo daleko od lodi. Nemyysleli jsme to zle, kdžy se na něj škodolibě koukali jak asi pět minut zkouší nastartovat a nakec bere pádla a vrací se k nám.

Vše dopadlo dobře a nakonec nám vrátili za motorek peníze. Nevím nevím, jak bychom se s nimi dohadovlai v maríně, tam by to asi po ránu moc neprojížděli a kdyby tak né asi dostatečně dlouho. Jediný detal s penězmi byl, že jsme motorek platiili v eurech a nám vrátli kuny v jiném kurzu, byl už detail.

Rozbité řízení:

Připlouvali jsme k městečku Muline, které je mimochodem pidi a je tu moc příjemná a levná hospoda přímo na molu. Po okouknutí možností kotvení se rozhoduje pro přistání na molu bokem. Dušan dává prní pokus, vše vypadá dobře, já alias kapitán vyskakuji z přídi na betonové molo a odtlačuji loď od mola. Už přesně nevím, kde nastala chyba, možná Dušan stále přidával plyn, ale už jsem příď nemohl odtlačit a už bylo jasné, že se loď odře. Tak jsem zavelel zpátečku, loď uplně odstrčil a ať v klidu dají druhý pokus, přičemž jsem zůstal na molu. Loď bez kapitána chvilku kroužila u mola, kormidla se chopila Klárka, jakožko kopapitán - kapitán hloupě zůstal na molu :-)))). Vydím, jak se Klárka řítí poměrně rychle pozpátku zádí k molu a něco křičí. Jak se blížila, tak jsem pochopil, že se něco stalo s řízením a loď jede pouze pozpátku, plyn dopředu vůbec nereaguje. Klárka se řídí pozpátku k molu a křičí, at chytím loď!!!! No, když není možnost dát přední chod a zbrzdit tak mohutnou energii co má několika tunová loď řítící se na molo, je nesmysl, abych ji vůbec zastavil. křičím na Klárku ať to otočí, dokud mají prostor a jedou na "širé" moře, tam hodí kotvu, když mohou couvat a pak to v klidu vyřešíme. Tak se také stalo, naštěstí :-) Zavolali jsme chartrové společnosti, která za cca hodinu přijela a opravila uvolněný bofden od plynu. No zajímavá zkušenost.

Trasa plavby:

plavba 2016 small