Na každé lodi musí být kapitán, a to buď "vlastní" nebo "pronajatý".

Vlastní kapitán je většinou kamarád a má tu výhodu, že si pak většinou neúčtuje své služby, nebo je aspoň o dost levnější. Také je potom snadné se domluvit na trase plavby, protože s kamarádama se vždycky domluvíte.

Pokud nemáte vlastního kapitána, musíte si ho "pronajmout". Takový kapitán je cizí člověk, snad většinou docela zkušený, který s Vámi pojede na kšeft, tedy za peníze. Těch peněz je docela dost. Cena takového kapitána se pohybuje kolem 10 000 Kč plus se mu platí jídlo a pobyt na lodi (cena lodi se rozpočítává pouze mezi ostatní posádku).

Na naší lodi je kapitánem Luboš, který vlastní české mezinárodní oprávnění pro příbřežní plavbu a zároveň i chorvatský průkaz kapitána. Kombinace těchto dvou průkazů nám umožňuje plout po celém středozemí.

Pokud Vás plachtění nadchne, určitě si budete chtít udělat vlastní kapitánský průkaz a jezdit si na loď sami. Kapitánské průkazy se člení podle toho, jakou loď a kde chcete řídit. V zásadě se dělí na průkazy pro vnitrozemskou a pro námořní plavbu. Námořní plavba je pak členěna na příbřežní plavbu a přeplavbu. Přiznám se, že hlouběji jsem do dalšího členění nepronikla. V každém případě asi nejjednodušší a nejběžnější pro nás Čechy je udělat si buď chorvatské mezinárodní zkoužky (pozor Chorvatsko není v EU, tak mezinárodní uznání tohoto průkazu může být problém) a nebo složit české zkoušky pro příbřežní plavbu (tedy 0,75 Nm od pobřeží).

Pro takové zkoušky je potřeba se naučit hlavně teoretické znalosti a pro samotné ježdění na lodi, je nutné se naučit loď řídit.

Kdo by se chtěl stát kapitánem, může se na  nás obrátit. Na chorvastké zkoušky jsme schopni Vás připravit a pomoci Vám s jejich složením v Chorvatsku. Zároveň Vás naučíme i základní ovládání lodě tak, abyste byli schopni ji sami řídit.